Kapacitetsprojektet har taget udgangspunkt i en Samarbejdsaftale, der blev indgået den 10. juni 2014. Efterhånden som arbejdet skred frem, er Samarbejdsaftalen suppleret med tillægsaftaler.
Aftalesystemet
Generelle samarbejdsvilkår – Selskaber og kommuner
Faser: | Typer: |
---|---|
Fase 0 |
Projektaftale
Bilag 1: Tidsplan Bilag 2: Omkostnings-fordeling |
Fase 1 |
Samarbejdsaftale (“Aftalen”)
Bilag 1: Rambølls rapport om kapacitetsudnyttelse. Aftalen erstatter Projektaftalen, som herved bortfalder. Samarbejdsaftalen (10. juni 2014) |
Fase 2 |
Håndtering af landvæsenskommissionskendelserne, fælles administrationsgrundlag og fordelingsnøgle:
Aftaletillæg 1 inkl. bilag 1, 2 og 3 Bygger ovenpå Aftalen. Bilag 1: Spildevandsplaninput Bilag 2: Udledningskrav Bilag 3: Omkostningsfordeling for anlægsprojekter |
Fase 3 |
Fordeling af omkostninger til drift og vedligehold:
Aftaletillæg 2 til Aftalen Bygger ovenpå Aftalen. (Fordeling af omkostninger til vandløbsvedligeholdelse) Aftaletillæg 3 (bortfaldet og erstattet af Aftaletillæg 4) Vedtagelse af kapacitetsplan 2016 og rammer for gennemførelse |
Fase 4 |
Kapacitetsplanen
Vedtagelse af Kapacitetsplan 2018 og rammerne for gennemførelsen af planens delprojekter: Aftaletillæg 4 inkl. bilag 2, 3 og 4 Bilag 1 Kapacitetsplan 2018 Bilag 2 Fordelingsnøglen ved tiltrædelse af Aftaletillæg 4 Bilag 3 Igangsættelsesdokument Bilag 4 Udførelsesdokument |
Fase 5 |
Implementering og evaluering
|
Etablering: | |
---|---|
Fase 5 |
Igangsættelsesdokument(er) for de enkelte Anlægsprojekter.
Udformning, etablering, budget, tidsplan m.v. (ej drift). Medfinansieringsaftale(r) for medfinansieringsprojekter. Rammer for styring, udformning, etablering, budget, tidsplan mv. Indeholder også vilkår om drift. Kommissorier for implementering af projekter: Aftaler om roller og opgaver ved gennemførsel af projekter i Kapacitetsprojektet. |
Drift: | |
---|---|
Fase 5 |
Udførelsesdokument(er):
Rammerne for driften af Parternes fælles anlæg, styringsprogram mv. Styrestrategi for Harrestrup Å-systemet: Hoveddokument – revision 2023 og Teknisk bilag revision 2023 Sluseplan for Harrestrup Å-systemet Baseline-kort for oversvømmelsesarealerne og Bilag Screening af sluser i relation til digebrud Målerplan for Harrestrup Å-systemet 2023 |
Myndighedsopgave: | |
---|---|
Fase 5 |
Fællesregulativ for Harrestrup Å, Bymose Rende, Sømose Å og Kagså:
Fællesregulativ for Harrestrup Å-systemet Bilag A – Redegørelse for fællesregulativ Bilag B 1.1 – Harrestrup Å længeprofil Bilag B 1.2 – Bymoserenden Længeprofil Bilag B 1.3 – Sømose Å Længeprofil Bilag B 1.4 – Kagså Længeprofil Bilag B 2.1 – Harrestrup å Tværprofil Bilag B 2.2 – Bymoserenden Tværprofil Bilag B 2.3 – Sømose Å Tværprofil Bilag B 2.4 – Kagså Tværprofil Bilag B 3.1 – Harrestrup å Vandspejlsberegninger Bilag B 3.2 – Bymoserenden Vandspejlsberegninger Bilag B 3.3 – Sømose Å Vandspejlsberegninger Bilag B 3.4 – Kagså Vandspejlsberegninger Bilag C – MV af Harrestrup Å Fællesregulativ Bilag D – Harrestrup Å – N2000-væsentlighedsvurdering Spildevandsplanbestemmelser (udspringer af Aftaletillæg). Fælles rammer for serviceniveau mv. Opgør med LVK. Hydrauliske principper i udledningstilladelser Parterne i Kapacitetsprojektet har arbejdet for fastlæggelse af overordnede krav, der så vidt muligt skal tages højde for ved meddelelse af nye udledningstilladelser for regnvand til Harrestrup Å-systemet. Dette er beskrevet i notatet om overordnede hydrauliske principper. Forslag til hydrauliske principper i udledningstilladelser til Harrestrup Å. Den forsyning, der ønsker at udlede til Harrestrup Å, kan tage udgangspunkt i de tre hydrauliske principper i en ansøgning, hvorefter miljømyndigheden ud fra en samlet vurdering af miljø og hydraulik – og inddragelse af nabokommuner – afgør om der kan gives tilladelse. Myndighedsafgørelsen i forbindelse med udledningstilladelser ligger således fortsat hos kommunen, herunder ansvaret for at inddrage forhold vedrørende miljø, flora og fauna, erosion, mv. Forsyningen skal indgå i en forhåndsdialog med miljømyndigheden omkring valget af hydraulisk princip i det konkrete tilfælde. Ved anvendelse af princip 2 og 3 skal det være et vilkår for udledningstilladelsen, at det nedstrøms oversvømmelsesareal er etableret og kan, må og skal styres som et checkpoint. Myndighedsbehandlingen af slusen sker i forbindelse med en vandløbsreguleringssag ved etablering af slusen. Det fremgår af figur 4 i notatet, at den specifikke kapacitet enkelte steder er mindre end 1,5 l/s/ha. beregnet ved stationær vandføring. Strækningerne er alle beliggende ved planlagte oversvømmelsesarealer. De lokale miljømyndigheder kan efter en væsentlighedsvurdering stille vilkår om drosling af regnvandsudledningerne til 1 l/s/ha, eller alternativt vilkår om brinksikring af nedstrøms vandløbsstrækninger, hvor den specifikke kapacitet er mindre end 1,5 l/s/ha. Som grundlag for notatet er udarbejdet et teknisk notat, der beskriver de hydrauliske analyser: Kapaciteten i åen ved byudvikling og kloakseparering. Fælles indsatsplan for oversvømmelse langs Harrestrup Å-systemet:Fælles indsatsplan og bilag Værktøjer til indsatsplanlægning. |